Progi spowalniające

Progi spowalniające są instalowane w przypadku konieczności obniżenia prędkości pojazdów, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drodze, szczególnie w sytuacjach, gdy inne środki bezpieczeństwa nie dają pożądanych rezultatów.

 

Progi spowalniające mogą być zainstalowane na stałe lub tymczasowo. Nie ma potrzeby specjalnego przygotowania podłoża, na którym zostaną zamontowane. Do ich umocowania używa się kołków rozporowych, które są zakotwiczone w podłożu, co zapewnia trwałe i stabilne mocowanie progów.

Elementy

Progi spowalniające – kluczowy element infrastruktury miejskiej w miejscach o dużym natężeniu ruchu

W dobie szybkiego tempa życia i natłoku codziennych obowiązków praktycznie każdy z nas mocno odczuwa skutki nieustannego pośpiechu. Niestety, efektem tego jest chociażby narażenie na ciągły stres i zwiększone ryzyko wypadków oraz kolizji na drodze. By temu zapobiec, na parkingach, drogach dojazdowych (np. do szkół, przedszkoli lub szpitali) i osiedlowych coraz częściej montowane są progi spowalniające, które mają na celu powstrzymywać kierowców przed przekroczeniem dopuszczalnej prędkości podczas jazdy.

Progi spowalniające przyjmują formę specjalnego wygarbienia umieszczonego na jezdni, wykonanego z takich materiałów jak np. kostka brukowa lub chemoutwardzalne masy gumowe. Zgodnie z polskimi przepisami prawa wysokość takich urządzeń nie może przekraczać 10 cm. Jest to optymalna wartość, która z jednej strony ma zmusić kierowcę do zmniejszenia prędkości, a z drugiej jest bezpieczna dla zawieszenia (pod warunkiem, że kierowca podporządkuje się do zaleceń).

 

Jak powinny być oznakowane progi spowalniające?

Progi spowalniające powinny być zawsze odpowiednio oznakowane, tak, by kierowca miał świadomość tego, że zbliża się do miejsca, w którym będzie musiał znacząco zmniejszyć prędkość jazdy. W odległości około 15-20 metrów ustawia się zatem znak A-11a „Próg zwalniający”, do którego może być dodana specjalna tabliczka H-1, informująca o odległości dzielącej znak od progu spowalniającego. Ważne jest, by w pobliżu urządzenia ograniczającego ruch pojazdów znajdował się znak B-33 określający prędkość, przy której można pokonać próg bez uczucia dyskomfortu w trakcie jazdy. Co ważne, znak B-33 musi znajdować się pod głównym znakiem A-11a.

 

Progi spowalniające – czym kierować się podczas ich wyboru?

Wybór progu spowalniającego powinien być uzależniony przede wszystkim od potrzeb danego obszaru pod względem bezpieczeństwa na drodze. Na rynku znaleźć można duży wybór progów o zróżnicowanych rozmiarach i kształcie, a także o różnej wysokości i długości najazdu. Część produktów dostępna jest też w intensywnej kolorystyce z elementami odblaskowymi, co sprawia, że są one dobrze widoczne na drodze zarówno w ciągu dnia, jak i po zmroku.

Zakłada się, że progi spowalniające o zwiększonej szerokości powinny być umieszczane w miejscach, przez które przejeżdżają pojazdy o dużym tonażu (np. ciężarówki, autobusy komunikacji miejskiej), natomiast te wysokie są dobrym wyborem w miejscach o stosunkowo niewielkim natężeniu ruchu. Korzystną opcją dla klienta są również progi spowalniające sprzedawane w postaci modułów, które można ze sobą łączyć, tworząc tym samym konstrukcje o dowolnej długości.

 

Progi spowalniające – cena

Planując montaż urządzeń ograniczających prędkość ruchu pojazdów, warto zastanowić się nad taką kwestią jak: „progi spowalniające – cena”. Trudno jest jednoznacznie określić koszt zakupu i montażu tego typu elementów ruchu drogowego, ponieważ cena ta zależy od wielkości danego progu, jego konstrukcji oraz materiału wykonania. Więcej informacji na temat progów spowalniających dostępnych w F.H.U Koralewscy można uzyskać, kontaktując się z nami mailowo lub telefonicznie.