Kolczatki drogowe
Kolczatki drogowe to specjalne elementy, które mogą być podziemne bądź nawierzchniowe. Kolczatkę podziemną – jak sama nazwa wskazuje – montuje się pod ziemią, tak aby samochód, który po niej przejeżdża, nie musiał zmieniać wysokości podczas przejazdu. Z drugiej strony kolczatka nawierzchniowa jest tańsza w montażu, i nie chodzi tylko o mniejszą cenę produktu. Dodatkowo trzeba specjalnie przygotować podłoże, albowiem musi być to specjalny fundament. Z tych względów najpopularniejszym modelem są kolczatki nawierzchniowe. Zaleca się tu jedynie fundament wylany beton na szerokości 55 cm (głębokość 110 cm, poza strefą przemarzania gruntu) o klasie nie mniejszej niż B25.
Kolczatki ze szlabanem
Najczęściej w Polsce można spotkać kolczatki, a wraz z nimi sprzężone szlabany parkingowe unoszące ramiona w chwili chowania się rogatki. Alternatywnym scenariuszem jest takie skonfigurowanie centrali, że można przejechać po kolczatce bez uszczerbku dla opon samochodowych w momencie otwarcia szlabanu, ale nie można już z niego wyjechać. Wówczas należy wyjechać osobnym wyjściem tak, aby nie nabić się na rogatkę.
Budowa kolczatek drogowych
W naszej ofercie dysponujemy produktami tylko i wyłącznie wysokiej jakości. Dlatego decydujemy się na producenta, który oferuje stalowe konstrukcje, które dodatkowo mogą być zabezpieczone przed korozją. W tym celu albo maluje się farbą podkładową, a następnie nawierzchniową. Dodatkowo można taką kolczatkę ocynkować ogniowo, dzięki czemu zwiększymy jej jakość, zwłaszcza wytrzymałość w czasie.
Kolczatki dwukierunkowe
Na terenach o zaostrzonych rygorach bezpieczeństwa, gdzie istotne jest to, aby żaden pojazd nie sforsował zapory przez wyłamanie ramienia szlabanu i wtargnięcie na chroniony teren, stosuje się kolczatki dwukierunkowe. Posiadają one kolce po obu stronach, co w szczególności jest pożądane na obiektach wojskowych bądź policyjnych. Kolce o przekroju fi 14 milimetrów, a długości 8 cm są rozłożone na wałku fi 28mm co dziesięć centrymetrów.
Kolczatki drogowe a parkingowe
Istnieje różnica produkcyjna między kolczatkami drogowymi a kolczatkami parkingowymi. Te pierwsze są tak skonstruowane, że bez problemu może po nich przejechać pojazd o obciążeniu na oś do dwunastu ton. Na zwykłych osiedlowych parkingach, gdzie nie parkują ciężarówki, można zastosować zwykłe kolczatki parkingowe. Wówczas można przejeżdżać śmiało autami osobowymi i towarowymi pod warunkiem nieprzekroczenia trzech i pół tony na oś.
Sterowanie kolczatek
W zależności od naszych potrzeb użytkowych i miejsca zastosowania, istnieje kilka możliwości sterowania kolczatkami. Pierwszy z nich to po prostu sprężenie ze szlabanem, co spowoduje schowanie się kolców przy otwarciu ramienia. Kolejnym sposobem jest zaprogramowanie pilota, takiego samego jak chociażby do bramy przesuwnej. W końcu można w ogóle nie zaprogramować sterowania, a wybrać specjalny produkt, po którym można przejechać przez kolce, ale wyłącznie w jedną stronę.
Co ciekawe, żeby koła nie ześlizgiwały się tak łatwo, w konstrukcji zastosowano na zewnętrznej warstwie specjalną blachę ryflowaną, co dodatkowo zwiększa opór i częściowo przyczepność opon.