Kolczatki drogowe

kolczatki drogowe

Kolczatki drogowe to specjalne elementy, które mogą być podziemne bądź nawierzchniowe. Kolczatkę podziemną – jak sama nazwa wskazuje – montuje się pod ziemią, tak aby samochód, który po niej przejeżdża, nie musiał zmieniać wysokości podczas przejazdu. Z drugiej strony kolczatka nawierzchniowa jest tańsza w montażu, i nie chodzi tylko o mniejszą cenę produktu. Dodatkowo trzeba specjalnie przygotować podłoże, albowiem musi być to specjalny fundament. Z tych względów najpopularniejszym modelem są kolczatki nawierzchniowe. Zaleca się tu jedynie fundament wylany beton na szerokości 55 cm (głębokość 110 cm, poza strefą przemarzania gruntu) o klasie nie mniejszej niż B25.

Kolczatki ze szlabanem

Najczęściej w Polsce można spotkać kolczatki, a wraz z nimi sprzężone szlabany parkingowe unoszące ramiona w chwili chowania się rogatki. Alternatywnym scenariuszem jest takie skonfigurowanie centrali, że można przejechać po kolczatce bez uszczerbku dla opon samochodowych w momencie otwarcia szlabanu, ale nie można już z niego wyjechać. Wówczas należy wyjechać osobnym wyjściem tak, aby nie nabić się na rogatkę.

Budowa kolczatek drogowych

W naszej ofercie dysponujemy produktami tylko i wyłącznie wysokiej jakości. Dlatego decydujemy się na producenta, który oferuje stalowe konstrukcje, które dodatkowo mogą być zabezpieczone przed korozją. W tym celu albo maluje się farbą podkładową, a następnie nawierzchniową. Dodatkowo można taką kolczatkę ocynkować ogniowo, dzięki czemu zwiększymy jej jakość, zwłaszcza wytrzymałość w czasie.

Kolczatki dwukierunkowe

Na terenach o zaostrzonych rygorach bezpieczeństwa, gdzie istotne jest to, aby żaden pojazd nie sforsował zapory przez wyłamanie ramienia szlabanu i wtargnięcie na chroniony teren, stosuje się kolczatki dwukierunkowe. Posiadają one kolce po obu stronach, co w szczególności jest pożądane na obiektach wojskowych bądź policyjnych. Kolce o przekroju fi 14 milimetrów, a długości 8 cm są rozłożone na wałku fi 28mm co dziesięć centrymetrów.

Kolczatki drogowe a parkingowe

Istnieje różnica produkcyjna między kolczatkami drogowymi a parkingowymi. Te pierwsze są tak skonstruowane, że bez problemu może po nich przejechać pojazd o obciążeniu na oś do dwunastu ton. Na zwykłych osiedlowych parkingach, gdzie nie parkują ciężarówki, można zastosować zwykłe parkingowe. Wówczas można przejeżdżać śmiało autami osobowymi i towarowymi pod warunkiem nieprzekroczenia trzech i pół tony na oś.

Sterowanie kolczatek

W zależności od naszych potrzeb użytkowych i miejsca zastosowania, istnieje kilka możliwości sterowania kolczatkami. Pierwszy z nich to po prostu sprężenie ze szlabanem, co spowoduje schowanie się kolców przy otwarciu ramienia. Kolejnym sposobem jest zaprogramowanie pilota, takiego samego jak chociażby do bramy przesuwnej. W końcu można w ogóle nie zaprogramować sterowania, a wybrać specjalny produkt, po którym można przejechać przez kolce, ale wyłącznie w jedną stronę.
Co ciekawe, żeby koła nie ześlizgiwały się tak łatwo, w konstrukcji zastosowano na zewnętrznej warstwie specjalną blachę ryflowaną, co dodatkowo zwiększa opór i częściowo przyczepność opon.

W ofercie posiadamy:

  • Kolczatki sprzężone ze szlabanem
  • Kolczatki bezwładnościowe
  • Kolczatki automatyczne

Kolczatki drogowe sprzężone ze szlabanem nawierzchniowe

kolczatki drogowe

Kolczatka sprzężona malowana osobowa lub ciężarowa – kolczatka przeznaczona dla samochodów osobowych/ciężarowych i do sprzężenia ze szlabanem. Kolczatka jest pomalowana i dedykowana do montażu nawierzchniowego (naziemna, a nie podziemna). Montuję się razem z barierą parkingową. Wówczas szlaban jest jednostką sterującą i połączoną cięgnem sprzęgającym. Gdy ramię szlabanu jest w pozycji zamkniętej, kolce kolczatki są w pozycji otwartej, natomiast kiedy ramię szlabanu podnosi się do góry kolce opadają tak, aby można było przejechać w bezpieczny sposób.

Kolczatka osobowa jest przystosowana do użytku przez pojazdy osobowe oraz sporadycznie dla samochodów ciężarowych typu śmieciarka lub dostawa towaru. Natomiast kolczatka ciężarowa przeznaczona jest dla samochodów ciężarowych, gdzie dopuszczalny nacisk na jedną oś to 8 ton. Długość kolczatki powinna być krótsza o 20 cm niż światło przejazdu drogi. Nie ma natomiast maksymalnej długości kolczatki – zależy ona od bieżących potrzeb klienta.

Kolczatki drogowe sprzężone ze szlabanem ocynkowane nawierzchniowe

Kolczatka Ocynkowana Osobowa

Kolczatka sprzężona ocynkowana nawierzchniowa osobowa/ciężarowa – przeznaczona do montażu nawierzchniowego, nie podziemnie. Zaprojektowane z myślą o sprzężeniu z barierą parkingową, czyli szlabanem. Długość kolczatki jest dostosowana do zapotrzebowania klienta, powinna być krótsza o 20 cm niż światło przejazdu drogi. Kolczatka może być w wersji dla samochodów osobowych lub dla ciężarówek (8 ton na oś).

Kolczatki drogowe sprzężone ze szlabanem podziemne

Kolczatka Podziemna

Kolczatka podziemna ocynkowana jednostronna osobowa/ciężarowa – kolczatka jednostronna przystosowana do wpuszczenia w podłoże ziemi, tak aby wystawały jedynie kolce. Kolczatki podziemne są nieco węższe od naziemnych (260 mm). Zalecamy wylewkę betonową o szerokości co najmniej 460 mm szerokości i 1100 mm głębokości. Beton najlepiej wybierać klasy B25 lub lepszej. Do prawidłowego funkcjonowania kolczatki należy wykonać odpływ wody, który pozwoli na dłuższą żywotność kolczatki.

Długość kolczatki powinna być krótsza o 20 cm niż światło przejazdu drogi. Maksymalna długość jest do doprecyzowania zgodnie z oczekiwaniami kontrahenta. Wersja dla samochodów ciężarowych przeznaczona jest na maksymalnie 12 ton. Kolczatkę montuję się razem ze szlabanem, który steruje kolczatką i jest połączony cięgnem sprzęgającym z kolczatką. Gdy ramię szlabanu jest w pozycji zamkniętej kolce kolczatki są w pozycji otwartej, kiedy ramię szlabanu podnosi się do góry kolce opadają aby można było przejechać w bezpieczny sposób. Kolczatka podziemna sprzężona, ocynkowana.

Kolczatka Dwustronna

Kolczatka podziemna dwustronna ocynkowana ciężarowa – kolczatka przeznaczona dla samochodów ciężarowych do 12 t.

 

Kolczatka podziemna sprzężona, ocynkowana. Kolczatka dwustronna przystosowana do wpuszczenia w podłoże ziemi, tak aby wystawały jedynie kolce. Kolczatki podziemne są nieco węższe od naziemnych (260 mm). Zalecamy wylewkę betonową o szerokości co najmniej 460 mm szerokości i 1100 mm głębokości. Beton najlepiej wybierać klasy B25 lub lepszej. Do prawidłowego funkcjonowania kolczatki należy wykonać odpływ wody, który pozwoli na dłuższą żywotność kolczatki.

Maksymalna długość kolczatki może wynosić w zależności od potrzeb klienta. Długość kolczatki powinna być krótsza o 20 cm niż światło przejazdu drogi.

Kolczatki drogowe montuję się razem ze szlabanem, który steruje kolczatką i jest połączony cięgnem sprzęgającym z kolczatką. Gdy ramię szlabanu jest w pozycji zamkniętej kolce kolczatki są w pozycji otwartej, kiedy ramię szlabanu podnosi się do góry kolce opadają aby można było przejechać w bezpieczny sposób.

Kolczatki drogowe bezwładnościowe ocynkowane nawierzchniowe

kolczatki drogowe

Kolczatka bezwładnościowa jednostronna ocynkowana osobowa lub ciężarowa – samodzielna kolczatka, która w odróżnieniu od kolczatek sprzężonych ze szlabanem, działa samodzielnie. Chroni przed wjazdem i wyjazdem nieproszonych gości. Mechanizm pracy jest ograniczony do działania wyłącznie w jednym kierunku. Jeśli chodzi o konstrukcje, to zbudowana jest z profili oraz blachy stalowej ocynkowanej, co zabezpiecza metal przed rdzewieniem. Całość jest pospawana i galwanizowana. W środku kolczatki znajduje się wałek z zamontowanymi kolcami, które wprawiane są w ruch za pomocą specjalnych łożysk kulkowych. Powierzchnia kolczatki jest wykonana z blachy ryflowanej, która działa antypoślizgowo. Zaleca się montaż kolczatki na stabilnym i wytrzymałym podłożu, np. wylewce z betonu.