Ogranicznik skrajni – nowoczesne rozwiązanie dla większego bezpieczeństwa na drodze
Ogranicznik skrajni, nazywany także separatorem punktowym jest jednym z najczęściej wykorzystywanych elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jest on przeznaczony do oznakowania i zabezpieczania pola martwego jezdni, a także do wydzielania konkretnej przestrzeni na jezdni lub parkingu. Zabezpieczenie tego typu może być stosowane jako alternatywa dla klasycznego oznakowania martwego pola jezdni lub podwójnej linii ciągłej (np. malowanego farbą bądź wyznaczonego przy użyciu specjalnej folii) lub łącznie z oznakowaniem poziomym.
Ograniczniki skrajni dostępne są w różnych kolorach (białym, czerwonym, żółtym lub czarnym) i posiadają dodatkowe elementy odblaskowe – podłużne i punktowe, co zwiększa ich widoczność na drodze podczas jazdy po zmroku. Atutem ograniczników skrajni jest także prosty montaż, który nie wymaga korzystania ze specjalistycznych urządzeń i może być przeprowadzony wyłącznie przy użyciu kołków rozporowych.
Ogranicznik skrajni – zastosowanie
Ograniczniki skrajni znajdują swoje zastosowanie m.in. podczas wyznaczania miejsc parkingowych i odgrodzenia ruchu pieszego od ruchu pojazdów. Coraz częściej wykorzystuje się je również jako dodatkowe zabezpieczenie ścian, filarów oraz pozostałych elementów infrastruktury przed uderzeniami pojazdów (możliwość zablokowania dalszego najeżdżania na nie). Ograniczniki skrajni można stosować jako wyznaczenie pasów ruchu oraz tymczasowe jego uporządkowanie, np. przy czasowych zmianach organizacji ruchu podczas prac remontowych na drodze.
Ważnym zastosowaniem ograniczników skrajni jest też możliwość wydzielenia wyłączonych powierzchni z ruchu, wydzielenie torowisk tramwajowych od jezdni oraz stosowanie ich jako alternatywa dla klasycznego krawężnika – zwłaszcza w wtedy, gdy nie ma możliwości jego montażu przy drodze.
Jak wybrać odpowiedni ogranicznik skrajni?
Kluczową kwestią podczas wyboru ogranicznika skrajni jest materiał jego wykonania. Ważne jest, by konstrukcja ta wykonana była z wytrzymałych materiałów, które nie ulegają uszkodzeniom pod wpływem intensywnego użytkowania i działania niekorzystnych czynników zewnętrznych (np. intensywne promienie słoneczne, deszcz czy też mróz). Z tego powodu zaleca się, by ogranicznik skrajni wykonany był z recyklatu, czyli tworzywa regenerowanego, które łączone jest zwykle z folią odblaskową oraz farbą żywiczno-akrylową.
Ważne jest również, by ograniczniki skrajni miały odpowiednią długość, szerokość i wysokość, dopasowaną do uczestniczących na określonym terenie pojazdów. Krótkie, łączone separatory są stosowane zwykle na parkingach, natomiast tzw. odbojnice rampowe są wykorzystywane jako element ochrony budynku przed cofającym samochodem. Każdy z tych elementów powinien posiadać również specjalne elementy odblaskowe, które zapewnią lepszą widoczność w nocy.
Wybór odpowiedniego ogranicznika skrajni nie zawsze jest prosty, dlatego warto przed zakupem przedyskutować tę kwestię ze specjalistą w tym obszarze. Zachęcamy do kontaktu z naszymi doradcami z F.H.U. Koralewscy, którzy udzielą Państwu informacji na temat rozwiązań dostępnych w naszej ofercie.